Binnen 6 uur van Amsterdam naar Berlijn

Plannen voor Intercity Berlijn 2024 en 2025

Er zijn veel plannen voor de komende jaren: nieuwe locomotief, nieuwe dienstregeling, nieuwe rijtuigen, snackcaddies.
Maar de beste boodschap is: sneller naar Berlijn!

Oscar Labrovic is Regisseur Intercity Berlijn en vertelt graag over de plannen.

Column 3
Column 4

Sneller met Intercity Berlijn naar Berlijn

Hét nieuws voor Intercity Berlijn is dat de trein sneller rijdt van Amsterdam naar Berlijn. En weer terug. De reistijd gaat van 6.20 naar 5.52 uur, bijna een half uur sneller!

Hoe dat kan legt Oscar uit. Er zijn daarvoor drie maatregelen genomen:

  1. Geen wisseling van locomotief meer bij de grens.
    We rijden vanaf 10 december met een nieuwe locomotief die in Nederland én Duitsland kan rijden. Een Vectron locomotief. Wisselen van locomotief is niet meer nodig, de trein kan gewoon doorrijden bij Bad Bentheim. Dat scheelt enorm! Het wisselen moest omdat de spanning op de bovenleiding in Duitsland anders is dan in Nederland, waardoor de oude Nederlandse locomotief niet in Duitsland kon rijden.
  2. Sporen bij Oldenzaal.
    Bij Oldenzaal is een stuk nieuw spoor en een tijdelijk extra perron gebouwd. De regionale trein kan hier keren en zit onze Intercity Berlijn niet meer in de weg.
  3. De trein slaat stations over.
    In Nederland stopt de trein niet meer in Almelo. In Duitsland slaan we de stations Stendal, Minden en Bad Oeynhausen over.

Column 3
Column 4

Dienstregeling

Oscar vertelt verder: 'De dienstregeling gaat ook veranderen. Nu rijden we elk oneven uur vanaf 5 uur in de zomer en 7 uur 's winters. Dat wordt het hele jaar door hetzelfde. Om 6 uur vertrekt de eerste vanaf Amsterdam en de laatste om 6 uur 's avonds. Die laatste rijdt dan tot Hannover waar je kunt overstappen op de trein naar Berlijn'.
Dus vanaf zes uur is het elke twee uur? 'Ja, vanaf 6 uur 's ochtends elke twee uur tot 6 uur 's avonds. En terug ook elke twee uur. De eerste komt in Amsterdam aan om 10 uur en de laatste komt binnen om 10 uur 's avonds. Dan heb je dus zeven uitgaande treinen naar Duitsland toe. En zeven vanuit Duitsland naar Nederland. Elke dag!'

Snellere reistijd

Traject Nieuwe reistijd Snellere reistijd Header Header
Amsterdam - Berlijn 5.52 uur 33 minuten Content Content
Hilversum - Berlijn 5.29 uur 34 minuten Content Content
Amersfoort - Berlijn 5.15 uur 34 minuten Content Content
Apeldoorn - Berlijn 4.49 uur 35 minuten Content Content
Deventer - Berlijn 4.33 uur 34 minuten Content Content
Hengelo - Berlijn 3.59 uur 28 minuten Content Content
Utrecht - Berlijn 5.32 uur 26 minuten Content Content
Rotterdam - Berlijn 6.16 uur 35 minuten Content Content
Groningen - Berlijn 6.02 uur 32 minuten Content Content

Voor- en natreinen

Intercity Berlijn-treinen worden ook gewoon door reizigers gebruikt die bijvoorbeeld van Amsterdam naar Deventer willen reizen. Om internationale reizigers de ruimte te geven plant NS in drukke periodes extra treinen die net voor of na Intercity Berlijn dezelfde route rijden, maar niet de grens oversteken: de zogenaamde voor- of natreinen. In de binnenlandse reisplanner is dan de extra trein wel te zien en de 'echte' Intercity Berlijn trein niet.
Oscar legt uit dat ook dit jaar deze treinen gepland zullen worden, maar met meer maatwerk: 'Niet alleen zullen we dit in de zomer doen, maar ook bijvoorbeeld in de kerstperiode en op andere drukke momenten. Onze internationale reizigers hebben zo meer kans op een zitplek.'

Ook mooi die perronborden

Nog niet genoemd zijn de nieuwe perronborden waarop ook de samenstelling van de trein staat. Zo is makkelijk te zien waar op het perron welk rijtuig stopt. De samenstelling van de treinen gaat straks veranderen en zo is goed te zien waar onze reizigers moeten instappen.

Column 3
Column 4

Geen bistro-rijtuig komend jaar

'Komend jaar rijden we voor het laatst met de huidige rijtuigen', vertelt Oscar. 'Het bistro-rijtuig gaat al in december met pensioen. Daar komt een eersteklas rijtuig voor terug. Zo hebben we iets meer zitplaatsen in de hele trein. Er komt een ander tweedeklasrijtuig in met extra rolstoelplekken en in een aantal rijtuigen ook meer fietsplaatsen.'
Kun je dan helemaal geen koffie of thee meer halen in de trein? 'Jawel! In plaats van het bistro rijtuig komt er een medewerker langs met drank en snacks, een snackcaddie. De caddie gaat door de hele trein. Waarschijnlijk zit daar geen warme curryworst in', zegt Oscar lachend, 'maar je hoeft niet meer op pad voor een hapje en een drankje.' Eind volgend jaar komen er nieuwe rijtuigen, mét weer een bistro-rijtuig.

Werkzaamheden aan het spoor

En zijn er komend jaar ook weer werkzaamheden aan het spoor? 'Ja', knikt Oscar, 'het start al in de zomer. Dan zijn er grote werkzaamheden bij Amersfoort en rijden we 44 dagen over de Hanzelijn, dat is de route langs Lelystad. Onze reizigers kunnen dan grote grazers spotten: de heckrunderen, edelherten en konikpaarden die in de Oostvaardersplassen leven. Mooi meegenomen'.

'In de herfst kunnen we vanwege werkzaamheden bij Oldenzaal niet de grens over bij Bad Bentheim', vervolgt hij. 'We hebben dat vaker meegemaakt en moesten dan bussen regelen op die route. Nu we de nieuwe locomotief hebben is er ook een mogelijkheid dat we de grensovergang bij Emmerich kunnen gebruiken. Dat zou ideaal zijn! We hebben gevraagd of de Deutsche Bahn wil onderzoeken of dat kan. Onze trein zou dan via Duisburg naar Berlijn rijden. We hopen dat dat gaat lukken.'

Nog sneller naar Berlijn?

Binnen de 6 uur naar Berlijn is mooi, maar kan het ook binnen 5 uur? 'Ja, dat zou nóg mooier zijn natuurlijk', lacht Oscar. 'Eind volgend jaar, in december 2024, krijgen we nieuwe rijtuigen. Talgo-rijtuigen. Die krijgen de naam ICE L. De L is van low floor. De rijtuigen hebben een lage vloer, net zoals onze sprinters. Ze mogen sneller rijden dan de huidige rijtuigen, maximaal 230 km/u. Dus misschien kan er dan nog een tandje bij!'

Column 3
Column 4