De nieuwe ICE-trein komt eraan

Willkommen an Bord

De bekende grijs met rode ICE-treinen krijgen een opvolger. Eigenaar van de treinen Deutsche Bahn (DB) heeft bij Siemens nieuwe treinen gekocht. Deze rijden al binnen Duitsland. Op dit moment loopt het proces om deze nieuwe treinen ook in Nederland te kunnen rijden. Het is goed nieuws dat deze ICE treinen nu al probleemloos rijden tussen Dortmund, Keulen, Frankfurt en München. De reizigers zijn er erg tevreden over.

Erik Leddy, Regisseur ICE International & Nightjet, noemde dit vorig jaar 'de grote belofte van 2024' en kijkt erg uit naar deze treinen.

Column 3
Column 4

De nieuwe treinen ICE 3neo

'De nieuwe ICE 3neo treinen lijken op de oude treinen, maar zijn enorm verbeterd.' Eind 2029 zullen er in totaal 90 rijden in Duitsland, België en Nederland. 'De treinen die Siemens nu oplevert hebben een vernieuwd interieur, warm en huiselijk met mooie houttinten. Elke trein heeft 439 zitplaatsen.'

Column 3
Column 4

De voorganger: ICE3M

De witrode ICE3M is na 24 jaar toe aan vervanging. 'Ooit waren deze treinen hypermodern, maar inmiddels is de techniek verouderd en worden de treinen storingsgevoelig,' vertelt Erik. 'In de afgelopen zomers waren er regelmatig problemen met onder andere het klimaatsysteem. Dat probleem is nu verleden tijd.'

Alle verbeteringen op een rijtje

De lijst met alle verbeteringen is een lange! Erik somt een aantal zaken op:

  • De treinen hebben een ingebouwde rolstoellift. Reizigers met een rolstoel kunnen makkelijk de trein in en uit. De deur maakt een klikgeluid zodat slechtzienden kunnen horen waar de ingang met de lift zit.
  • Er zijn extra deuren zodat het niet zo druk is bij de deuren en het in- en uitstappen sneller kan.
  • Er is een speciale afdeling waar reizigers hun fiets in mooie houders kunnen plaatsen. Daarachter zijn zitplaatsen. Zo heb je je fiets in het zicht. De fietsreservering is wel verplicht! Er zijn 8 fietsplaatsen per trein. De tickets zijn binnenkort telefonisch te boeken, inclusief reservering.
  • Er zijn LED-lampjes boven elke stoel met informatie over de zitplaatsreserveringen. Aan de kleur kun je snel zien of de stoel bezet is of juist niet gereserveerd is.
  • In de eerste klas staat een grote 1 op elk hoofdkussen dat laat zien dat je in de eerste klas zit. Geen misverstanden dus!
  • De geblindeerde ramen van de huidige ICE3M trein hielden fel zonlicht buiten, maar ook het bel- en internetsignaal. De nieuwe ramen zijn wel geblindeerd, maar zorgen voor een beter mobiel bereik.
  • Er is in de trein meer aandacht voor hygiëne. De deuren openen automatisch. De kranen en knoppen in de toiletten werken met sensoren. En behalve zeep is er nu ook desinfectiemiddel op de toiletten.
  • Er is meer ruimte voor bagage aan boord.
  • Er zijn handige tablethouders.
  • Stopcontacten zijn er nu bij elke zitplaats.
  • De reisinformatie staat op schermen boven de middengang.
  • De lucht is fris! De airco werkt goed en is betrouwbaar.

Kortom: we kunnen niet wachten om deze treinen ook in Nederland te verwelkomen!

Column 4

Terugblikken en vooruitkijken

Hoe ging het in de zomer van 2023 met ICE en Nightjet? En wat zijn de plannen voor 2024? Erik Leddy blijkt terug en kijkt vooruit.

Binnen 6 uur van Amsterdam naar Berlijn

Intercity Berlijn rijdt binnen 6 uur naar Berlijn. Oscar vertelt over de nieuwe dienstregeling en rijtuigen